BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, April 28, 2012

Bersih 3.0???

Assalammualaikum w.b.t... Saya da lama tak tulis post baru...Malam ni saya tgk berita dan saya rasa sangat2 geram dengan berita yang saya tengok...Perhimpunan haram Bersih 3.0...Kesimpulan yang saya boleh buat ialah ianya sangat-sangat memalukan...Mereka ni tak ada otak ke?Bodoh???Yang peliknya yang ikut perhimpunan haram 2 yang bertudung labuh pun ada...Berkopiah pun ada...Memalukan orang Islam je...Ada ke Nabi Muhammad pernah menggalakkan tunjuk perasaan???Saya rasa kan orang yang bertudung labuh,memakai purdah dan berkopiah 2 patut perbaiki iman mereka...Fahami Islam yang sebenarnya...Yang buat tambah mengecewakan ialah ada anak-anak yang dibawa juga...Astaghfirullahalazim...Kalau ibu bapa pun perangai teruk macam ni tak mustahil la anak-anak 2 nanti ikut perangai ibu bapak yang "Bijak" sangat 2...Masa 2 jangan pula disalahkan orang lain ek...Da perangai orang Malaysia suka memberi seribu alasan dengan menyalahkan orang lain...Diri sendiri je dirasakan betul..Sebab apa saya cakap mcm 2???Yela...Ada yg menyalahkan BN la...Ada yang menyalahkan PKR la dan lain2...Ada juga yang cakap polis yg salah...Menyamar la apa la...Hahaha...Semua nya salah...Diri sendiri je betul kan...Bagi saya la...POLITIK tetap POLITIK...Banyak taktik...Tak kira la BN kah PEMBANGKANG kah...Semua sama...Bagi AMBIGA 2 pula saya rasa dia 2 patut di hantar ke negara asal nenek moyang dia la...Sebab apa saya cakap mcm 2???Saya bukan apa...tapi bagi saya kalau AMBIGA 2 merasakan MALAYSIA ni tanah air dia patutnya dia syg la..Ini tidak...Mcm2 perhimpunan dia buat...Sebab apa saya rasa baik dia dihantar balik ke negara asal nenek moyang dia???Sebab supaya dia rasa mcm mana rasanya bila dia tinggal di negara lain yang bukan tanah air dia walaupun negara 2 adalah negara asal nenek moyang dia...Hargailah sikit jasa moyang2 yang susah payah kerja di sini sehingga berjaya...Kadang2 saya bangga lagi tengok bangsa negara luar yang suka belajar bahasa Malaysia...Bukan macam rakyat negara sendiri yang mengabaikan bahasa dan tulisan jawi...
   Selain 2 yang buat saya sangat-sangat geram ialah bila mereka ni membuat ganas dalam perhimpunan tersebut...Saya rasa macam Indonesia da...Ini kah rakyat Malaysia yang peramah,berbudi pekerti kononnya...Mana pergi rukun negara ke 5???Kesopanan Dan Kesusilaan...Memang betul-betul memalukan kan la...Malaysia bukan lagi negara yang aman!Itu yang pasti...Gara-gara apa???Gara-gara rakyat Malaysia sendiri yang mudah terpengaruh oleh PROVOKASI!Tolong la...Tolong jangan jadi BODOH dengan membuat perkara-perkara BODOH yang tak berfaedah!Cuba jadikan negara jiran seperti Indonesia yang rakyat nya suka buat tunjuk perasaan kerana mudah diprovokasi...Ada kebaikan ke dari semua 2???Tidak ada kan???Jadi jangan jadi BODOH la k!Kalau tak pun jadikan contoh negara Thailand yang tak pernah dijajah 2...Apa jadi dengan negara mereka???Oleh kerana rakyat tak pernah merasa kesusahan peperangan tengok lah apa jadi???Rakyat menentang KERAJAAN...Siapa yang kena akibat perbuatan sesetengah kumpulan rakyat di negara tersebut???Orang yang TIDAK BERDOSA!Selain 2 cuba ambil contoh dari negara Mesir...Akibat tunjuk perasaan yang mereka buat banyak masalah terjadi...Tidakkah menyusahkan 2???Takkan la kita sebagai rakyat Malaysia yang punya otak dan kebanyakkannya berpendidikan tinggi tak tahu nak berfikir???
   Betullah cakap cikgu di kelas saya...Malaysia ni dijajah lebih dari 400 tahun...Mungkin sebab 2 minda kita masih dijajah dengan budaya-budaya barat...1 malaysia 2 belum ada dalam minda rakyat Malaysia...Mengaku ada tapi cuba tengok ada ke rakyat Malaysia berbilang bangsa bercakap dalam 1 bahasa iaitu bahasa Malaysia???Mungkin ada tapi jarang...Rakyat Malaysia lebih mengutamakan bahasa Inggeris...Sebab 2 saya cakap minda kita masih dijajah...
    Apa yang memalukan dalam perhimpunan haram ni ialah ada orang Inggeris juga ambil gambar keganasan tersebut...Apa akan jadi lepas 2???Tersiar la dalam berita luar negara Malaysia bukan lagi negara yang aman...Pelancong tak berani lagi datang sini...Tak kesian ke dengan orang lain yang nak cari rezeki???Mungkin orang yang buat rusuhan ni kaya betul kali kan...Sebab 2 la PTPTN pun nak dimansuhkan kan???Memang la guru-guru saya pun tak menggalakkan pinjam PTPTN tapi cuba fikir nasib orang yang miskin yang ingin melanjutkan pelajaran???Apa akan jadi kalau PTPTN dimansuhkan???
   Dalam perhimpunan haram tersebut juga mereka menterbalikkan kereta Polis...Astaghfirullahalazim...Memang tak bertamadun la...Kalau mereka ni bertamadun mereka tak akan buat macam 2...Sampai pijak-pijak kereta...Memang BODOH la saya rasa...Kalau mereka marah sangat dengan polis dan mau jadikan pembangkang kerajaan yang akan mentadbir negara Malaysia undilah pembangkang k dalam pilihanraya...Tengok la apa akan jadi...Jangan je menyesal nanti...Saya bukan menyokong kerajaan tapi saya rasa kerajaan lebih baik dari pembangkang...Sebab apa???Sebab saya rasa kalau pembangkang ni betul mereka patut tunjuk contoh yang baik...Ini tak..Mana PAS nya...Mana PKR nya..Memaki parti lain la apa la...Saya pernah baca akhbar KEADILAN...Saya rasa mereka ni RADIKAL la...Sebab apa???Kadang-kadang apa yang mereka tulis dalam surat khabar tersebut terlalu sangat...Contohnya mereka ingin menawan Putrajaya...Saya anggap Anwar Ibrahim dan anaknya Nurul Izzah sebagai perasan...Saya tak suka perangai-perangai pembangkang...Bagi saya pembangkang tetap pembangkang...
   Apa-apa pun saya cuma mau cakap ialah apabila buat sesuatu berfikir la masak-masak dulu k...Jangan ikut emosi kerana sesiapa yang bijak bukan kerana dia pandai tetapi seseorang bijak jika dia dapat mengawal emosi...

0 comments: