BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 21, 2012

Terasa ke?

   Assalammualaikum w.b.t...Saya da lama mau tulis post ni tapi baru ada kesempatan mahu tulis...Sebelum ni ada juga masa mahu buat tapi entah la...Saya tulis post ni sebab saya ada terima satu komen dari seorang individu bernama "Anonymous" yang tidak berpuas hati dengan post saya sebelum ni yang bertajuk "Bersih 3.0?"
   Pertama sekali saya mau cakap memang saya rasa geram la dengan komen individu tersebut kerana kata2nya yang agak kurang ajar dan tidak mempunyai adab...Saya mau cakap la k Anonymous ini blog saya jadi terpulang la dekat saya mahu tulis apa pun yang saya mahu tulis...Sampai cakap fikiran saya sempit kenapa?Fikiran awak luas sangat ke?Pada fikiran saya kerana fikiran saya tak sempit la saya tulis post tersebut...Ini kerana sekurang2nya saya dapat memikirkan benda tu baik atau buruk...Saya tau awak menyokong "Keadilan Tanggungjawab Bersama" tu sebab tu awak memanas sangat kan dengan apa yang saya cakap...Ini Malaysia la Anonymous...Setiap orang mempunyai hak bersuara asal tidak melampaui batas tertentu...Sekurang2nya bersyukur la saya guna ayat yang berlapis dan tidak kasar sangat...Memang saya ada cakap bodoh tapi untuk pengetahuan Anonymous perkataan yang saya selalu cakap kalau saya stress atau geram adalah bodoh dan gila je...Saya tidak suka cakap perkataan yang lain yang lebih teruk...
  Seterusnya saya mahu tanya Anonymous la...Terasa ke?Kalau Anonymous terasa jangan la baca post saya kerana kebanyakan orang yang baca post saya suka dengan blog dan post saya...Jadi lebih baik awak baca post yang fahamannya sama dengan awak...Daripada awak komen yang menyakitkan hati kan menambah dosa tu...Niat saya buat blog ni saya mahu luahkan apa yang saya rasa di hati...Kalau Anonymous tidak suka jangan la rajin kan diri baca post saya...Macam yang saya cakap saya tak lah menyebelahi sesiapa pun...Tetapi selagi seseorang itu menjadi pemimpin kita kena lah hormat walaupun kita tak suka...Sebagai contoh la kejadian yang menjadi isu hangat baru2 ni bila ada individu yang menayangkan punggung dekat gambar Perdana Menteri dan model yang memijak gambar Perdana Menteri...Kebanyakan mereka tu masih mudadan seumur dengan saya lagi tu...Ish3...Yang tak logiknya bila individu yang menayangkan punggung dekat gambar Perdana Menteri tu cakap dia tak sedar apa yang dia buat...Logik kah tu?Npa plak tidak sedar?Kalau dia minum atau apa logik la dia tak sedar tapi ini dia sedar bah...Akhirnya ibu bapa juga malu dan meminta maaf bagi pihak individu2 tersebut termasuk model tu...Satu la nasihat saya dekat individu yang terlibat tu...Bertaubat la...Banyak rakyat Malaysia mahu individu2 tersebut dihantar ke negara bergolak...Saya dari dulu memang setuju sangat...Generasi muda sekarang ni tak menghayati erti kemerdekaan dan cara terbaik supaya mereka menghargai kemerdekaan ialah dengan menghantar mereka ke Iraq,Palestin dan Myanmar...Baru la lepas tu mereka menangis2 mahu kembali ke Malaysia...Tapi pemimpin Malaysia yang mereka benci ni "Baik Sangat" sebab mereka dimaafkan...Memang la kita digalakkan memaafkan kesalahan orang tapi kalau saya jadi Perdana Menteri,rakyat yang kurang ajar begitu saya hantar ke negara yang berperang...Baru tau rasa...
   Saya mahu terus-terang la k...Dulu masa kanak2 saya memang suka Anwar Ibrahim...Saya tertanya2 kenapa dia kena penjara...Kenapa isteri dia di mahkamah...Saya masa tu memang tak faham...Anwar Ibrahim nampak baik...Tapi bila saya da besar ni secara jujur saya memang tak suka Anwar Ibrahim...Walau beribu orang suka dia,menyambut kedatangan dia saya memang tak suka walaupun baru2 ni dia datang ke Sabah...Mahu mengaut undi la tu...Saya tahu mungkin masa dia ditangkap tu dengan ketidakadilan...Tapi tak percaya ke dengan balasan Allah?Ini tak...Segala apa yang parti dia dan pakatan pembangkang tu buat saya bertambah tak suka dengan dia dan pakatan pembangkang tu...Kalau mereka mahu kan keadilan tunjuk la contoh yang baik...Bersaing secara adil...Ini tidak...Masing-masing berlumba2 memburukkan kerajaan la...Pembangkang la...Saya tak suka pembangkang juga sebab mereka mengistilahkan orang yang menyokong kerajaan sebagai lembu...Bukan ke macam menghina ciptaan Allah juga tu...Yang saya lagi tak suka ialah kebanyakan pemimpin pembangkang tu speaking je...Padahal bangsa Melayu tu...Apa lagi yang bukan bangsa Melayu...Kalau boleh cakap Inggeris je...Tak tahu la apa akan jadi kalau mereka ni memerintah negara ni...Bila lihat situasi ni sedar tak sedar kita da mengulangi sejarah...Memang betul la kalau kita melupakan sejarah kita pasti akan mengulanginya...Rakyat Malaysia kebanyakannya memang tak minat sejarah dan tentulah melupakannya kan?Saya cakap macam ni sebab cuba ingat balik dulu kenapa British tak mahu orang Melayu berpendidikan tinggi?Sebab mereka tahu kalau orang Melayu berpendidikan tinggi mereka akan menentang pemerintahan British...Tapi akhirnya individu yang berpendidikan Barat menentang mereka...Cuba ingat sejarah Thailand...Raja Mongkut mahu megekalkan keamanan dengan menerapkan pendidikan barat dan sebagainya...Tapi tengok apa jadi...Akhirnya rakyatnya sendiri menentang pemerintahan beraja...Sama juga la situasinya macam sekarang...Kebanyakan individu yang menentang kerajaan berpendidikan tinggi kan?Buktinya ada yang menentang tu peguam la,pelajar kolej la dan macam2 lagi...Tapi sayang walaupun berpendidikan tinggi tapi bodoh dan tidak mempunyai akhlak yang baik...Lepas tu mahu menubuhkan kerajaan republik dan memansuhkan institusi beraja lagi tu...Apa mahu jadi oh?Walaupun saya ni Melayu Brunei tapi Raja-raja Melayu adalah tunggak kepada bangsa Melayu...Kalau raja tak de sapa la yang akan jadi ketua kerajaan,ketua agama dan sebagainya?Perdana Menteri?Presiden?Sebab tu saya cakap tak salah kalau ada fahaman sendiri tapi jangan sampai raja pun mahu dihapuskan...
   Selain tu Anonymous tu juga cakap shut on...Shut on?Bukan shut up ke?Apa la...Saya rasa lebih baik Anonymous tengok Oh My English! sebab memang Oh My English! la sangat...Suruh orang diam tapi bahasa Inggeris tak betul...Baik la Anonymous perbetulkan dulu bahasa tu sebelum mahu cakap orang lain berfikiran sempit...Gunakan la bahasa Melayu...Jangan nak temberang cakap bahasa Inggeris...Lepas tu dia kaitkan pula dengan blog saya yang berciri Islam tu dengan post saya...Tolong la Anonymous...Saya ni manusia..Setiap manusia pernah melakukan kesilapan kecuali Rasulullah S.A.W...Jangan kaitkan agama dengan ayat yang saya tulis...Setiap orang ada fahaman masing-masing...
   Saya cuma mahu cakap kalau ada yang tak suka dengan post saya jangan la baca...Saya hanya la seorang manusia yang memperjuangkan bahasa Melayu,Sejarah dan Alam Sekitar...
 












0 comments: